Ontspannen Bevallen met Hypnobirthing

Waarom ontspannen zijn tijdens de bevalling zo belangrijk is

Je hoort en leest het overal:
Zorg dat je ontspannen bent tijdens de bevalling.
Maar waarom is dat nou zo belangrijk?

ontspannen tijdens de bevalling
Tijdens de bevalling zijn de baarmoederspieren hard aan het werk om de baarmoedermond te openen, zodat je kindje geboren kan worden.
Deze spieren hebben zuurstof nodig om te kunnen werken.
Zuurstof is de belangrijkste brandstof voor de (baarmoeder)spieren.

Als je in paniek raakt of je gestresst voelt, bang bent of je zorgen maakt dan gaat je lichaam zich opmaken om te vechten of te vluchten.
Om goed te kunnen vechten zorgt je lijf ervoor dat er bloed gaat naar je armen.
Om te kunnen vluchten wordt er meer bloed naar je benen gebracht.
Dat bloed moet ergens vandaan komen.
In het geval van stress tijdens een baring, wordt het bloed onttrokken uit de baarmoederspieren.
Dit is een super goede actie van je lijf, want vechten en/of vluchten terwijl je de ene wee na de andere moet verwerken…dat is wat lastig en zal ervoor zorgen dat je overlevingskansen afnemen (gezien vanuit de natuur als een ander dier jou zou willen aanvallen).
Als je stress voelt tijdens de bevalling kan dat dus zorgen voor het vertragen van het proces (de bevalling duurt langer) omdat de baarmoederspieren niet zo krachtig kunnen samenwerken.
Het kan ook zijn dat het geboorteproces stopt.
De adrenaline die vrijkomt bij angst en spanning tijdens de bevalling zorgt er ook voor dat de baringshormonen (endorfine en oxytocine) minder worden aangemaakt.
Endorfine is het lichaamseigen morfine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je de pijn kan overstijgen. Oxytocine is het hormoon dat ervoor zorgt dat de baarmoederspieren met elkaar samenwerken zodat de baarmoedermond zich kan openen (ontsluiten).
Als jij weet hoe je kan ontspannen zal dat het geboorteproces ten goede komen en maak je meer endorfine en oxytocine aan.
In de voorbereiding op de bevalling is het dus ook aan te raden om na te denken over manieren die jou helpen te relaxen zodat jouw barende lichaam zich makkelijk zal openen.
Het is ook helpend om na te denken over mogelijke stress factoren. Met andere woorden: wat zouden situaties zijn waar jij gestresst van raakt en hoe zou je dat kunnen oplossen?
Heb je veel angsten? Vind je het lastig om te ontspannen?
Heb je het erg druk in de zwangerschap (door werk of andere kinderen) en kom je er niet aan toe om momenten te pakken voor jezelf om tot rust te komen?
Ontspannen moet je tijd voor maken en kun je leren.
Er zijn speciale ontspanningsoefeningen en technieken voor zwangere vrouwen die je kunnen helpen om meer vertrouwen te krijgen (en te behouden) zodat je de kans vergroot dat de geboortedag soepel zal verlopen.
Je kan echt heel veel doen in de voorbereiding op de bevalling. Je moet er alleen wel tijd voor maken.