Omgaan met Pijn (Bevallen)

Hai Mommy to Be,

Heb jij vertrouwen in je lichaam? Het idee dat je een goede bevalling tegemoet gaat? Of ben je juist (bij vlagen) onzeker en heb je twijfels? Misschien ben je bang voor veel pijn, maar ook bang voor medicatie en het uit handen te geven van de regie? Misschien denk je er zelfs liever nog niet aan, omdat je het gewoon over je heen wilt laten komen.
Hier 10 tips. Over omgaan met pijn. En omgaan met je omgeving.
We can’t say it enough: bereid je voor, want dan kijk je straks met vertrouwen en rust uit naar de geboorte van je kindje en verhoog je de kansen op een kalme, liefdevolle geboorte. Dan lig je niet in de kreukels, maar kun je meteen beginnen met genieten.

pijnloos bevallen

1. WEET WAT ER GEBEURT
Weet en begrijp wat er gebeurt in je lichaam zodat je niet schrikt van de weeën. Wat
ontsluiting is en hoe het werkt. De spieren in je baarmoeder werken prachtig samen. Hard
werken is het. Wanneer jij kalm blijft zal de bevalling sneller verlopen.
2. ADEM
Leer ademhalingstechnieken. Puffen is zó last century! Rustig en diep ademhalen heeft
meerdere voordelen: Je blijft zelf rustig, je hebt iets om je op te focussen én er gaat meer
zuurstof naar je baarmoederspieren. Wat belangrijk is, want spieren hebben zuurstof nodig.
3. ONTSPAN
Leer ontspanningstechnieken. We leren het helaas niet op school, en in ons hectische leven
is het vaak druk druk druk. Het is makkelijk en leuk om te doen! Zappend op de bank hangen is
ontspanning, maar niet de ontspanning die ik bedoel. De ontspanning is die bedoel is een
soort actieve ontspanning; met je aandacht naar je lichaam en spanning loslaten.
4. WATER
Denk aan water. Douchen of in bad gaan maakt dat je, komt ‘ie weer.. beter ontspant, en dat
haalt de scherpe randjes van de weeën. De ontsluiting gaat vaak ook nog eens sneller.
5. BEWEEG
Kijk wat voor jou goed werkt, staan en wiegen met je heupen bijvoorbeeld, zitten op een
birth ball, op handen en knieën.. Er is niet één juiste manier die voor iedereen werkt. Maar
liggen op bed vinden veel vrouwen niet prettig, te beperkt. Probeer vooral dingen uit.
6. ETEN EN DRINKEN
Drink en eet voldoende. Je baarmoeder is hard aan het werk en heeft brandstof nodig.
Vooral water drinken is belangrijk. Je kunt ook ijsblokjes nemen, of lekkere warme thee. Net
wat je fijn vindt. Het is handig als iemand je af en toe herinnert aan eten en drinken, je
partner bijvoorbeeld.
7. VISUALISEER
It’s all about mindset, zie voor je hoe je ruimte maakt voor je baby om geboren te worden.
8. BIRTH TEAM
Zorg voor mensen om je heen bij wie je je op je gemak voelt. Niet alleen je partner, maar misschien is een doula wel iets voor jou. Of kun je een verloskundige vinden waarmee het goed klikt. Laat het er niet op aankomen, maar regel het goed tijdens je zwangerschap.
9. NEEM DE TIJD
Neem de tijd voor je zwangerschap en ontspanning! Hoe meer je ontspant, hoe meer je
hormonen voor je gaan werken. Het wordt steeds makkelijker om te ontspannen. Zo kun je
goed intunen tijdens de bevalling.
10. BUIG JE ANGSTEN OM
Zie je angsten in de ogen. Laat je er niet door verrassen tijdens de bevalling. Praat erover met
mensen, controleer of het reëel is, doe een cursus. Dat kan zo veel verschil maken.
Bevallen hoeft niet verschrikkelijk te zijn. Do not settle for less. Ga voor een fantastische, oer en o zo bijzondere bevalling.
Wat vind je van de tips?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.